دیجیتال مارکتینگ | بازاریابی دیجیتال

آموزش دیجیتال مارکتینگ | آموزش تولید محتوا

دیجیتال مارکتینگ | بازاریابی دیجیتال

آموزش دیجیتال مارکتینگ | آموزش تولید محتوا

پیوندها

۱۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
قالب پابلیشر تم فور یکی از منعطف ترین حرفه ای ترین سریع ترین و زیباترین قالب های خبری مجله ای است و قابلیت های فراوانی دارد. ما یقین داریم با استفاده از این قالب قدرتمند هرکسی می تواند راه موفقیت را در هر زمینه ای از دنیای اینترنت پیش ببرد و از امکانات آن به سمت موفقیت گام بردارد. قالب پابلیشر یکی از زیباترین و جدیدترین قالب های خبری مجله ای برای وردپرس است که نمونه آن در هیج کجای دنیا یافت نخواهد شد. این قالب قدرتمند دارای امکانات بسیار حرفه ای و جذاب است و گرافیک بی نظیری دارد که در ادامه به آن می پردازیم. مسلماً داشتن یک وبسایت خبری مجله ای زیبا می تواند در موفقیت شما بسیار تاثیرگذار باشد.
 
قالب وردپرس خبری فوق حرفه ای که به توضیح درباره امکانات و مشخصات ان می پردازیم قالبی فوق العاده جدید و کاربردی می باشد که البته احتیاجی به معرفی ندارد زیرا به دلیل کاربرد پذیری بسیار بالا به سرعت جایگاه خود را در دنیای وردپرس پیدا کرده است و قالب شناخته شده ای می باشد .قالب مجله خبری Publisher پوسته حرفه ای , قدرتمند و فوق العاده جذاب است که طراحی بسیار زیبایی داشته و از کارایی بسیاری برخودار است.شما با استفاده از پوسته پابلیشر می توانید حرفه ای ترین سایت های خبر ی , مجله خبری , تفریحی و… را ساخته و همیشه یک گام جلوتراز رقیبان خود باشید.
 
قالب پابلیشر، سریع و حرفه ای
همانطور که گفتم این قالب بسیار پرسرعت است و بالاترین امتیاز سرعت را در جی تی متریکس معادل 1.7 ثانیه به دست آورده است.علاوه بر این پابلیشر به طور واکنش گرا طراحی شده است و در تمام دستگاه های هوشمند از قبیل تلفن همراه، لب تاب، تبلت و … به خوبی نمایش داده می شود.این پوسته به طور حرفه ای از زبان های راست به چپ نیز پشتیبانی می کند و به خوبی هم برای وب سایت های انگلیسی زبان و هم برای وب سایت های فارسی کاربرد دارد.قالب ناشر دارای پنل تنظیمات فوق العاده حرفه ای ، فارسی و روان است. این قالب بصورت ویژه ای از حالت راست چین پشتیبانی میکند و قطعا شما هیچ مشکلی در نسخه های فارسی نخواهید داشت ، قالب ناشر یک محصول اورجینال از مجموعه نیکاتم است. با نصب و استفاده از پابلیشر هیچ نیازی به پلاگین دیگری ندارید! قالب پابلیشر تمامی پلاگین های مورد نیاز شما را داراست. این قالب بصورت کاملا استاندارد و حرفه ای کد نویسی شده است و بعد از نصب هیچ دغدغه ای اعم از مشکلات قالب و… نخواهید داشت ، پس اصلا پابلیشر را از دست ندهید که در صورت خرید آن پشتیبان نخواهید شد.
پنل تنظیمات قالب پابلشر وردپرس
یکی از مهمترین ویژگی های یک پوسته حرفه ای وردپرس پنل تنظیمات آن می باشد. قالب Publisher فارسی با پنل تنظیمات قدرتمند خود امکان طراحی سایت با هر سلیقه ای را با نهایت شخضی سازی ممکن کرده است. تنظیمات دقیق و کنترل ویژه بر بخش نحوه نمایش مطالب، اسلاید ها، فونت ها، رنگ بندی ها، منوها، هدر و فوتر و… به سادگی چند کلیک فراهم شده است.قالب ناشر شامل سیستم مدیریت پیشرفته تبلیغات است که شمارا قادر می‌سازد تبلیغات گوگل ادسنس، تبلیغات Google DFP،HTML و تبلیغات تصویری به‌راحتی اضافه کنید. و قالبی کاملاً رسپانسیو است که باعث می‌شود رتبه سایت شما در موتورهای جستجو افزایش یابد.
در جدید ترین نسخه قالب که ما آن را قرار دادیم قابلیتی برای کسانی که قبلا سایتشان را با قالب هایی مانند صحیفه و جریده و سایر قالب ها ساخته اند و الان میخواهند به قالب Publisher انتقال دهند اضافه شده که به راحتی و بدون نیاز به کاری از طرف شما تمام مطالب و مصحولات و سایر موارد را تبدیل به حالتی میکند که قابل استفاده توسط قالب وردپرس Publisher فارسی باشد مانند شورت کد ها و کد های مخصوص آن قالب ها.این امکان برای مهاجرت از جندین افزونه به افزونه های مخصوص و قدرتمند قالب پابلیشر نیز وجود دارد که باز هم تنها با یک کلیک خود قالب تمام کار ها را انجام میدهد.
در نسخه فارسی پابلیشر تم فور، ویژگی‌های بسیار خوبی جهت بهینه سازی برای سایت های ایرانی صورت گرفته است. لیست این ویژگی‌های مثبت به این شرح است:
  • حذف فونت‌های گوگل جهت لود سریع و دسترسی آسان به لیست فونت‌ها
  • شمسی‌سازی تاریخ‌ها و محتوای مطالب
  • قابلیت نمایش زمان مطالعه مطلب و اسکرول مطالعه
  • فارسی‌سازی دقیق‌تر و بهبود آن
  • بازنویسی راست چین‌سازی قالب
حذف فونت‌های گوگل
یکی از تغییراتی در قالب Publisher نسخه تم فور صورت گرفته است، حذف لیست طولی فونت‌های گوگل است که این لیست تقریباً برای طراح وب ایرانی جهت ایجاد وب‌سایت‌های فارسی کاربردی ندارد. با انتخاب گزینه فونت‌های فارسی، می‌توانید از 20 نوع قلم (فونت) استفاده نمایید.
  • دارای بیش از 20 ابزارک دلخواه
  • با 58 دموی مختلف و متنوع
  • پشتیبانی از همه فرمت‌های نوشته وردپرس
  • تنظیم‌های پیشرفته منو
  • دارای 7 استایل مگامنو
  • امکان افت‌گذاری روی منوها
 
قالب پابلیشر را پیشنهاد میکنید یا قالب صحیفه یا جنه؟
در حال حاضر قالب پابلیشر را پیشنهاد میکنیم چون از لحاظ امکانات ۲۰ برابر قالب های جنه و صیحفه امکانات دارند.
 
  • محمد سلحشوری
  • ۰
  • ۰

ثبت نام لاتاری گرین کارت هر سال از اواسط مهر شروع و تا اواسط آبان به مدت سی روز ادامه می یابد. اگر در این بازه زمانی موفق به ثبت نام لاتاری گرین کارت نشوید، فرصت این دوره را از دست داده اید و باید منتظر سال بعد باشید.

شرایط ثبت نام لاتاری

داشتن تابعیت یکی از کشورهای مجاز شرکت کننده در لاتاری.

داشتن مدرک ۱۲ سال تحصیل کامل (معادل دیپلم) یــا دو سـال سابقه کار در طی ۵ سال گذشته که این شغل نیاز به حداقل دو سال آموزش داشته باشد.

برنده شدن در لاتاری

در صورتی که پس از ثبت نام لاتاری 2021 توسط لاتاری یار در زمان اعلام نتایج، نام شما در میان برندگان لاتاری بود، بایستی خود را جهت انجام مصاحبه و ارائه مدارک و مستندات در سفارت آمریکا آماده کنید. جهت مطالعه کاملتر روند تهیه مدارک و انجام مصاحبه و اخذ ویزا به صفحه مخصوص راهنمای برندگان لاتاری مراجعه نمایید.

 

 

 تعداد برندگان لاتاری در ایران

سازمان خدمات تابعیت و مهاجرت آمریکا (INS) تعداد اپلیکیشن های مجاز و لیست کشورهای مجاز را برای شرکت در برنامه قرعه کشی لاتاری بر اساس قانون های از قبل تعریف شده تعیین مینماید. این قوانین میتواند هرسال تغییراتی داشته باشد. عموما هر سال 4501 برنده لاتاری از ایران هستند.

مزایای ثبت نام لاتاری با تیم لاتاری یار

خدمات به برندگان لاتاری

تیم لاتاری یار از ابتدای ثبت نام لاتاری تا زمان اعلام نتایج و دریافت ویزا و اقامت همراه شما خواهد بود.

اطلاع رسانی به موقع نتایج لاتاری

نتیجه لاتاری توسط پیامک به اطلاع متقاضیانی که از طریق لاتاری یار ثبت نام کرده اند خواهد رسید. ( همانطور که می دانید از طرف سفارت هیچ ایمیل و تماسی با برندگان لاتاری گرفته نمیشود و ایمیل های ارسالی با موضوع برنده شدن در لاتاری همگی کلاع برداری و فیشینگ هستند، در نتیجه برندگان باید خود پیگیر نتایج و امور باشند و در صورتی که برنده شوند اما به موقع مطلع نشوند شانس خود را از دست خواهند داد، امااا نگران نباشید تیم لاتاری یار نتایج شما را چک و از طریق sms به شما اطلاع خواهد داد )

صحت ثبت نام لاتاری

قطعا تجربه چندین ساله و تعداد برندگانِ زیاد تیم لاتاری یار، صحت ثبت نام را به همراه خواهد داشت و در نهایت رسیدِ ثبت نام برای شما ارسال خواهد شد.

آرشیو اطلاعات ثبت نام لاتاری

اطلاعات ثبت نامی شما توسط ما آرشیو خواهد شد پس هرگز نگران فراموشی یا گم کردن آن نخواهید شد.

 هزینه ثبت نام لاتاری 2021

 

ثبت نام لاتاری روی سایت رسمی رایگان است، اما اگر میخواهید بعد از برنده شدن از خدمات کارگزاری رایگان لاتاری یار بهره مند شوید و اگر بخواهید تیم لاتاری یار این ثبت نام را برای شما انجام دهد هزینه ثبت نام لاتاری در سایت لاتاری یار lotteryyar.com توضیح داده شده است.

  • محمد سلحشوری
  • ۰
  • ۰

معرفی انواع ترازو

ترازو چیست ؟

ترازو امروزه در مدل های بسیار متنوع در حال تولید و پیشرفت می باشد، در حال حاضر ترازو ها در مدل ترازو آزمایشگاهی، ترازو صنعتی، ترازو فروشگاهی و ترازو لیبل پرینتر و ترازو پرینتر دار در حال تولید می باشند که تنوع مدل های معرفی شده ی ترازو نیز خود به گروه های دیگری تقسیم می گردد. 

  

ام قدمت صنعت ترازو به حدود 5000 سال قبل از میلاد باز می گردد به گونه ای که با نگاه به مقبره های فراعنه ی مصر حکاکی های از  نقاشی های ترازو بر روی آن ها به چشم می خورد.

در زمان عهد عتیق به ترازو نیز اشاره های کوچکی شده است و در زبان عربی نیز نام ترازو، میزان می باشد که در قران کریم نیز ترازو را با این نام و به عنوان بر پا دارنده ی عدل و وسیله ای جهت سنجش معرفی کرده است.

ترازو در گذشته کاربرد دیگری چون اندازه گیری زمان را نیز بر عهده داشته و در ریاضیات نیز از ترازو برای بدست آوردن نسبت مستقیم و معکوس استفاده می گردید.

 

 

در حقیقت ترازو یکی از قدیمی ترین ابزار جهت اندازه گیری می باشد. ترازو متشکل از قطعاتی ست که با هماهنگ و تنظیم شدن به صورت همزمان و وابسته به یکدیگر عمل توزین را به نتیجه می رسانند و در نمایشگر موجود در ترازو توزین انجام شده نمایش داده می شود.

 

ساده ترین ترازوها از یک شاهین و دو پله (کفه) تشکیل می شود. جسم را برای وزن کردن در یک پله و وزنه ها را در پله دیگر قرار می دهند تا شاهین به حالت تعادل درآید و وزن جسم معلوم گردد.

 

اساس کار این ترازوها بر قوانین اهرم است و دانشمندان عالم اسلام، آراء مختلفی در باره به کارگیری آن داشته اند.

 

به مرور زمان انواع ترازو، بر اساس نوع کاربرد آنها ساخته شد، برخی از آنها عبارت اند از: قپان، ترازوی آبی، و ترازوهای ترکیبی از جمله ترازوی حکمت. این ترازوها بسیار پیچیده تر از انواع معمولی و ساد ترازوها بودند و پله های بیشتری داشتند که تعدادشان در پیشرفته ترین آنها به پنج پله می رسید،

 

وزن کردن اجسام در ترازوهای معمولی با معلق ماندن پله ها در هوا صورت می گرفت، اما در ترازوی آبی، جسم موردنظر در آب غوطه ور می شد و بر اساس «اصل ارشمیدس »، وزن مخصوص آن به دست می آمد. در ترازوهای ترکیبی، وزن کردن هم در آب هم در هوا انجام پذیر بود. قپان نیز، برخلاف ترازوهای دیگر، فقط یک پله داشت.

 

ترازو سالهای زیادیست که از مدل ترازوی قپانی، ترازوی عقربه ای به ترازوی دیجیتالی تغییر یافته و ابزار استفاده شده در ترازوی دیجیتال نسبت به ترازو عقربه ای بسیار حساس تر و دقیق تر گردیده است ، دقت ترازو دیجیتال امروزه از اهمیت بسیار زیادی برخودار می باشد که از این جهت نیز تنوع محصولی ترازو آغاز گردید.

 

ترازو رادین

شرکت ترازو رادین به عنوان نمایندگی ترازو ها در ایران نسبت به تولید و فروش انواع ترازو ها با کارایی های مختلف فعالیت می کند که شما میتوانید خرید های خود را از این

شرکت خریداری نمایید.

 

منبع : www.radinscale.com

  • محمد سلحشوری
  • ۰
  • ۰

دستگاه قهوه ساز یا همان قهوه جوش خانگی چه مشخصاتی باید داشته باشد؟

از آنجایی که امروزه نوشیدن قهوه از پر رواج ترین نوشیدنی ها در دنیاست پس داشتن یک قهوه ساز خانگی یا همان قهوه جوش برقی در محیط کار یا منزل همانند بسیاری از وسایل کاربردی دیگر به لوازم خانگی ای تقریباً غیرقابل حذف برای بسیاری از خانه ها در آمده است. قهوه ساز ها در ظاهر ساختار و عملکردی ساده دارند اما لازم است پیش از خرید دستگاه قهوه ساز برای خود با بررسی نکاتی کلی با دیدی کاملاً مناسب تر به خرید آن بپردازید. ما در اینجا سعی داریم بسیار خلاصه و در آیتم هایی کاربردی به شما در انتخاب مدل، برند و بهترین نوع قهوه ساز بپردازیم. قهوه ساز خوب باید دارای ویژگی های مناسبی باشد که علاوه بر طول عمر، کیفیت مهیاکردن یک قهوه خوش طمع دارای سهولت استفاده نیز باشد تا شما بتوانید به صورت روزانه از آن استفاده کنید. خودمانی بگوییم که اگر قهوه سازی هرچند باکیفیت اما با کارایی سخت را انتخاب کنید پس از چندی، قهوه ساز شما نیز مانند برخی دیگر از لوازم موجود در آشپزخانه شما بی مصرف خواهد شد.

قیمت قهوه ساز:

در ابتدا راحت بگوییم که نمی توانیم در بسیاری از مواقع کیفیت یک قهوه ساز ارزان را با گران یکسان ببینیم چراکه در برندهای معتبر طراحی و قطعات استفاده شده که منجر به تفاوت قیمت می شود، نمی تواند بی دلیل باشد و در حقیقت اگر یک برند معتبر در کل دنیا کالایی را تولید می کند که جدیدتر و گران تر هست باید بگوییم که بی دلیل نیست اما باید توجه داشته باشید که همیشه گران ترین ها پرکاربردترین نیست همانطور که مدل های ارزان تر ناکارآمد نیست پس شما می توانید با در نظر گرفتن خصوصیات و ویژگی های لازم برای یک دستگاه در یک مارک مناسب، انتخابی هر چه بی نقص تر را رقم بزنید.

طراحی دستگاه قهوه ساز:

انواع قهوه ساز در بهترین مارک های موجود نیز دارای طراحی و رنگ بندی هایی متفاوت است که علاوه بر پوشش سلیقه های متفاوت می تواند با رنگ بندی های متنوع برای ست های گوناگون آشپزخانه یا هر فضای دیگر شما مناسب باشد، لازم به ذکر است که در برخی موارد طراحی ها علاوه بر تأمین زیبایی بیشتر یک قهوه ساز به راحت تر کار کردن افراد با آن نیز کمک خواهد کرد.

قوری قهوه ساز:

در مدل های مختلف دستگاه های قهوه ساز جنس های گوناگون قوری را در این دستگاه می بینید اما آنچه بنا به تجربه افراد است این مورد را بیانگر است که قوری ها از جنس پیرکس کیفیتی بس مناسب تر از جنس های دیگر قوری را خواهند داشت. فراموش نکنید که وجود درب قوری علاوه بر نگهداری درجه دمای مناسب به نگهداری رایحه قهوه شما کمک بسیاری می کند.

مخزن آب قهوه ساز:

این مخزن که در همه قهوه سازها داری این قسمت می باشد دارای اهمیت های خاص خود هست چراکه شما باید بتوانید در یک دستگاه قهوه ساز آن را به راحتی جدا کرده و مجدد سر جایش قرار دهید و همچنین مخزن مورد نظر دارای جنس مناسبی باشد تا وجود آب در آن تغییر رنگ در این قسمت ایجاد نکند. لازم به ذکر است اندازه حجمی مخزن برای تهیه هر تعدادی قهوه حائز اهمیت است پس در هنگام انتخاب خود این مورد را فراموش نکنید.

 

 

مخزن و فیلتر قهوه در قهوه ساز:

این قسمت در دستگاه قهوه ساز از جنس پلاستیک یا فلز است که نمی توانیم آن را به طور حتم اولویت بندی کنیم چراکه در مدل های مختلف به صورت متفاوت طراحی شده اند و تنها کیفیت آن هاست که دارای اهمیت می باشد. در برخی از مدل ها شما شاهد فیلترهای دائمی هستید که در نگاه اول شاید اقتصادی تر به نظر آید که شما مستلزم به خرید فیلتر یک بار مصرف نیستند، فیلتر های دائمی باعث کاهش کیفیت در عطر و طعم قهوه خواهد شد به همین خاطر اگر شما از دسته افرادی هستید که کیفیت قهوه برایتان مهم است پیشنهاد می کنیم از قهوه سازهایی با فیلترهای یک بار مصرف استفاده کنید

طعم و عطر در قهوه ساز:

استفاده از قهوه ساز و نوشیدن قهوه باکیفیت تنها وابسته به دستگاه مورد استفاده شما نیست پس باید توجه فرمایید که استفاده از قهوه مناسب از اولویت های اول نوشیدن قهوه باکیفیت است. به زبانی ساده تر بهترین قهوه ساز نمی تواند از قهوه ای بی کیفیت آنچه را که می خواهید تهیه کنید. پیشنهاد می شود اگر به دنبال داشتن باکیفیت ترین قهوه هستید از قهوه های دانه ای که خودتان در آسیاب آن ها را پودر می کنید استفاده نمایید چراکه در زمانی که قهوه های پودر شده را تهیه و استفاده می کنید خواه و یا نا خواه در بهترین حال نیز تا میزانی بوی عطر قهوه در معرض هوا از بین خواهد رفت و نگهداری ان برای کیفیتی مناسب تر، سخت تر است از این رو شما در کافی شاپ ها و جاهایی که قهوه هایی با کیفیت دارند می بینید که همواره از دانه های قهوه برای تهیه نوشیدنی هایشان استفاده می کند پس انتخاب نوع قهوه ای مناسب را برای استفاده در هر نوع دستگاه فراموش نکنید که تا چه میزان دارای اهمیت است.

صفحه گرم نگهدارنده قهوه در دستگاه قهوه ساز:

نوشیدن یک قهوه گرم برای افراد به صورت عمده لذت بخش تر است بنابراین در دستگاه های قهوه ساز نیز یک صفحه گرم نگهدارنده تعبیه شده است و در زمانی که شما حجم بیشتری از قهوه را تهیه کردید و می خواهید آن را در یک فاصله مدت زمانی استفاده کنید، نوشیدنی شما را گرم نگه می دارد و دیگر لازم نیست مجدد با گرم کردن قهوه خود کیفیت آن را تحت شعاع قرار دهید از این رو پیشنهاد می شود در هنگام خرید قهوه ساز در صورت لزوم به این نکته نیز توجه فرمایید.

قطع خودکار قهوه ساز:

سیستم قطع اتوماتیک در بسیاری از لوازم های خانگی برقی وجود دارد که در هریک به روند خاص خودکار می کند، در دستگاه قهوه ساز نیز این سیستم وجود دارد که نگرانی شما را از خاموش کردن دستی دستگاهتان رفع می نماید و در هنگام خالی شدن محفظه آب به طور خودکار دستگاه خاموش می گردد تا از لطمه به دستگاه شما جلوگیری کند البته لازم به ذکر است که پس از کامل شدن روند مهیا سازی نوشیدنی شما، قطع خودکار و خاموشی دستگاه صورت می گیرد.

بهترین مارک قهوه ساز خانگی:

مارک های گوناگونی در بازار هستند که تولیدات این محصول را دارند که در اینجا به یکی از پرفروش ترین مارک ها اشاره می کنیم؛ از آشناترین نام های تولیدکننده لوازم‌خانگی بوش می باشد که توانسته دستگاه های قهوه ساز خانگی را با کیفیتی بی نظیر تولید کند. از دستگاه قهوه ساز بوش می توانیم به عنوان یکی از بهترین مارک های قهوه ساز یاد کنیم چراکه با داشتن کیفیت عالی خود در مهیا کردن قهوه ای کم نظیر، دارای مشخصات و طراحی بسیار ایده ال است. مواردی همچون سیستم قطع خودکار، فیلتر قابل تنظیم، صفحه گرم نگه‌دارنده و تمامی آنچه لازم است در بسیاری از مدل های این برند تعبیه‌شده است پس شما نیز می توانید با بررسی این نکات به انتخاب مدلی مناسب بر اساس سلیقه و بودجه خود، بپردازید.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی سمیرم

 

  • محمد سلحشوری
  • ۰
  • ۰

خواهر سردار اسعد بختیاری، [مادر علیمردان خان بختیاری و همسر علیقلی خان چهارلنگ] از زنان مبارز عصر مشروطیت است که در سال ۱۲۵۱ هـ.ش در سرزمین بختیاری بدنیا آمدوی  که در قوم بختیاری به بی مریم و سردار مریم معروف بود به مثابه زندگی ایلیاتی در فنون تیراندازی و سوارکاری ماهر بود و چون همسر و جانشین خان بود عده ای سوار در اختیار داشت و در مواقع ضروری به یاری مشروطه‌خواهان می پرداخت.

او از زنان تحصیلکرده و روشنفکر عصر خود بود که به طرفداری از آزادیخواهان برخاست و در این راه از هیچ چیز دریغ نورزید.سردار بی بی مریم بختیاری، یکی از مشوقین اصلی سردار اسعد بختیاری جهت فتح تهران محسوب می‌شد.وی طی نامه‌ها و تلگراف‌های مختلف بین سران ایل و سخنرانی‌های مهیج و گیرا، افراد ایل را جهت مبارزه با استبداد صغیر (استبداد محمدعلی شاهی) آماده می‌کرد و به عنوان یکی از شخصیت‌های ضداستعماری و استبدادی عصر قاجار مطرح بوده است.سردار مریم بختیاری قبل از فتح تهران مخفیانه با عده‌ای سوار وارد تهران شده و در خانه پدری حسین ثقفی منزل کرد و به مجرد حمله‌ای سردار اسعد به تهران، پشت بام خانه را که مشرف به میدان بهارستان بود سنگربندی نمود و با عده ای سوار بختیاری، از پشت سر با قزاق‌ها مشغول جنگ شد.او حتی خود شخصا تفنگ به دست گرفت و با قزاقان جنگید. نقش او در فتح تهران، میزان محبوبیتش را در ایل افزایش داد و طرفداران بسیاری یافت به طوری که به لقب سرداری مفتخر شد.

   سردار مریم بختیاری در هنگام جنگ جهانی اول سلاح بر دوش به همراه بختیاری ها با انگلیسی ها نبرد می کند و در سخت ترین شرایط به آزادی خواهان مشهور ایران زمین در خانه خود در سرزمین بختیاری پناه می دهد.

در جریان جنگ جهانی اول با وجود آنکه برخی از سران ایل بختیاری از انگلیسی‌ها حمایت می‌کردند به مخالفت با انگلیس‌ها پرداخت و با عده ای از تفنگچیان و سرداران خود جانب متحدین را گرفت و با آنان نبرد می کند.او پاره‌ای از خوانین جزء بختیاری چون خوانین پشتکوه را با خود یار ساخت و در یورش‌های مداوم خود به انگلیس‌ها صدماتی وارد ساخت به طوری که پلیس جنوب مبارزات دائمی و پیگیری را با او شروع کرد. وی از سربازان و افسران آلمانی و سرکوب و قلع و قمع راهزنان کهگیلویه و کنترل خوانین کوچک استفاده نمود.قدرت سردار مریم در منطقه به حدی بود که روس‌ها به هنگام فتح اصفهان خصمانه به منزل او تاختند و اثاثیه او را به یغما بردند وکلیه اموال و املاک او را دراصفهان مصادره کردند.رشادت و دلاوری این زن بختیاری به حدی بود که آوازه شهرت و آزادگیش در سرتاسر میهن پیچید و منزل او مأمن و پناهگاه بسیاری از آزادیخواهان عصر مشروطه شد. در هنگام فتح اصفهان توسط روس‌ها (در جنگ جهانی اول)؛ فن کاردف، شارژ دافر سابق آلمان به خانه سردار مریم بختیاری پناه برد و مدت سه ماه و نیم در پناه او بود تا اینکه پس از شکست بختیاری‌ها از روسها و کشته شدن ۵۸ نفر راهی کرمانشاه شد و از آنجا به برلن رفت.به پاس حمایت‌های سرسختانه بی بی مریم از فن کاردف و نجات جان آلمانی های مقیم ایران ـ ویلهلم امپراطور آلمان ـ، کمان تمثال میناکاری و الماس نشان و همچنین صلیب آهنین خود را که مهمترین نشان دولت آلمان بود، برای او فرستاد. بی بی مریم بختیاری  تنها زنی بود که در دنیا توانست به دریافت این نشان نائل آید.

همچنین برخی رجال سیاسی و آزادی خواهان دیگر همچون علامه دهخدا، ملک الشعرا بهار، وحید دستگردی و… که در خلال جنگ جهانی اول مورد تعقیب نیروهای متفقین بویژه انگلیسی ها بودند به خانه بی بی مریم پناه آوردند.  پروفسور گارثویت می نویسد:

این پیرزن برجسته روحی سرکش و فکری مستقل داشت و در تعیین سیاست بختیاری به ویژه در جنگ جهانی اول نقش مهمی ایفا کرد.

جریان مبارزات سردار مریم بختیاری با انگلیس‌ها در طی قرارداد ۱۹۱۹ و کودتای ۱۲۹۹ همچنان ادامه یافت در این هنگام  دکتر محمد مصدق حاکم فارس در زمان کودتای ۱۲۹۹ پس از مخالفت و عزل از اصفهان راهی بختیاری شد و مدتها مهمان سردار مریم بود.

 دکتر مصدق تا پایان عمر همواره از این بزرگواری و شجاعت بی بی مریم بختیاری به نیکی یاد می کرد 

 سرانجام سردار مریم بختیاری سه سال پس از تیرباران فرزند برومندش علیمردان خان بختیاری به دستور رضاشاه، در سال ۱۳۱۶ هـ.ش در اصفهان زندگی را بدرود گفت و در تخت پولاد به خاک سپرده شد

منابع:

ویکی بختیاری

نشریه پژوهشی تاریخ و فرهنگ سرزمین بختیاری
بررسی و نوشته: رضابهرامی دشتکی ـ
۱۳۹۱
تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی

 

  • محمد سلحشوری
  • ۰
  • ۰

برای ایجاد یک پرسشنامه آنلاین چه نکاتی باید رعایت شود

پرسشنامه و ایجاد آن یکی از امور اختصاصی است که نیاز به اطلاعات کلی دارد ما در این مقاله قصد داریم به برخی از این پیش نیازها و سایت آموزشی ایجاد یک پرسشنامه کامل اشاره نماییم پس در ادامه با ما همراه باشید

همانطور که می دانید برای پیشرفت هر کسب و کار و یا برنامه ریزی دقیق برای چشم انداز صحیح در آینده کاری نیاز داریم پرسش و نظر سنجی در بین کاربران و مخاطبان خود ایجاد کنیم که در این پرسشنامه باید نکاتی درج شود که ما را برای رسیدن به هدف کاملا آماده سازد ایجاد پرسشنامه و نظر سنجی کلی در کانال ها و سایت های مختلف امری است که صاحبان مشاغل و یا کسب و کار انجام می دهند که با شرکت مخاطبان در این پرسشنامه باعث خواهد شد روند پیشرفت کار خود را برنامه ریزی کنند خب حالا سوالات بسیاری شاید در ذهن شما ایجاد شود که این پرسشنامه نیازمند چه سر خط هایی است و نیاز هست چه نکاتی در آن رعایت شود

هدف از ایجاد پرسشنامه آنلاین

اولین نکته بسیار مهم در هر پرسشنامه ایی این است که هدف مشخصی از ایجاد آن داشته باشید هدف برای رسیدن به نتیجه درست با رعایت کردن آن در پرسشنامه امری است مهم در یک پرسشنامه اهداف مختلفی دنبال می شود برخی هدف از ایجاد پرسشنامه را برای کسب اطلاعات عمومی مشتری را دنبال می کنند و برخی هم برای جذب مشتری و ایده های گوناگون دست به این کار می زنند شما جز کدام دسته از این افراد هستید و قصد دارید چه نوع اطلاعاتی را دریاف کنید آن را مشخص کنید و پرسشنامه خود را ایجاد کنید

سوالات و محتوای داخلی پرسشنامه

ایجاد یک پرسشنامه آنلاین نیازمند محتوایی است که مخاطب را به شرکت در آن ترغیب نماید و نیازمند است که شما در آن سوالاتی را مطرح کنید که شما را هم به هدف خود نزدیک کند و برای این کار کافی است لیستی از سوالات خود را در آن درج کنید توجه داشته باشید خیلی بهتر است سوالات خود را کوتاه و مختصر عنوان کنید فقط کافیست سوالات خود را مختصر عنوان کنید تا کوتاه شود از سوالات تکراری با ادبیات متفاوت خودداری کنید در پرسشنامه نیازی نیست یک سوال را دوبار و با دو ادبیات مختلف بپرسید این باعث می شود مخاطب از ادامه جواب به پرسش ها خسته شود و پروسه را در نیمه راه رها کند سوالات شما بهتر است کم باشد شاید مخاطبان حوصله زیادی صرف جواب به سوالات نداشته باشند سعی کنید سوالات کم و مختصر و مفید باشد

جمع بندی پرسشنامه آنلاین

شما در کل نیاز دارید به یک جمع بندی کلی در پرسشنامه خود برسید این جمع بندی به شما بسیار کمک می کند در پیشرفت کسب و کار و اهداف بلند مدت شما بسیار کارساز است و به شما کمک خواهد کرد دریابید مشتری و یا مخاطب شما در اصل به دنبال چه چیزی است و شما لازم است در آینده به چه ایده هایی بپردازید تا کسب و کار شما روند پیشرفت را طی کند

آموزش های کاملی برای ایجاد یک پرسشنامه آنلاین نیاز است که شما مطالعه کنید که سایت ویفرم در بخش آموزشی خود مقالاتی برای این امر آماده کرده است که از شما دعوت می کنیم با مراجعه به آدرس این سایت که در پایان این مقاله درج گردیده مراجعه کنید و آن هارا مطالعه کنید امید هست با مطالعه این مقالات به نکات خوب و در خوری دست یابید که شما را در ایجاد یک پرسشنامه آنلاین یاری نماید

 

https://vform.ir/

  • محمد سلحشوری
  • ۰
  • ۰

ثبت برند

ثبت برند یکی از پیچیده ترین پروسه های اداری میباشد خصوصا اگر برند مورد نظر شما جهت ثبت برند تک کلمه ای یا مشابه با برند دیگری که قبلا ثبت شده است باشد از این رو بهتر است پروسه ی ثبت برند خود را به یک مجموعه معتبر که دارای رزومه و سابقه حداقل بین 15 تا 20 ساله را داراست بسپارید چرا که مهم ترین مدارک شما که اکثرا حویتی و شخصی میباشد میبایست در اختیار این مجموعه قرار بگیرد و اگر مرجع انتخابی شما دارای اعتبار کافی نباشد ممکن است سوء استفاده از مدارکتان صورت گیرد موسسه کاردان با 27 سال سابقه ی درخشان و داشتن هزاران نمونه کار در حوزه ی خدمات اداری و ثبتی موفق به اخذ سمت ریاست و هم چنین عضویت انجمن صنفی کارفرمایی شرکت ها و موسسات مشاوره ای و خدمات اداری استان تهران شد. همین موضوع دلیل محکمی میباشد که اشخاص حقیقی و حقوقی بسیاریبرای انجام امور ثبتی خود به ما مراجعه کرده و به واسطه ی رضایت صد در صدیشان بهترین مبلغین خدمات ما به دوستان و همکاران خویش باشند . اینفوگرافیک ثبت برند ثبت برند فرآیندی است که طی آن شما توسط مرجع های اصلی که نماینده اداره ثبت علائم تجاری هستند اقدام نموده و پس از گذراندن تمامی مراحل آن و دریافت سند رسمی برای جنس تولید شده و کسب و کار خود شناسنامه ای در دست دارید که در سرتاسر کشور و حتی در برندهای جهانی بخش عظیمی از کشور های دنیا شمارا با آن اسم میشناسند.اما این موضوع یعنی درواقع ثبت برند و شرکت کاملا دو معقوله جدا از هم هستند چه برای ثبت برند(علائم تجاری) و چه برای ثبت شرکت نیاز به ثبت دیگری ندارید شما برند را هم میتوانید برای ثبت آن توسط شرکت و یا اگر شرکتی به ثبت نرسانده بودید از طریق شخص و مدارک هویتی آن فرد اقدام کنید تحت عنوان یک مجوز که با صنف ذی ربط مطابقت داشته باشد. اما ثبت شرکت شما برای دست یا فتن به چنین موضوعی علاوه بر آن که حتما باید مرجعی که توسط آن اقدام میکنید یکی از نماینده های رسمی اداره ثبت شرکت ها باشد رعایت تمامی قوانین شرکتی که میخواهید آن را ثبت نمایید الزامی است مثلا اگر شرکت تعاونی باشد تمامی قوانین مربوط به تعاونی و یا اگر شرکت تضامنی باشد قوانین مربوط به تضامنی باید رعایت شود اما در هر دوی آن ها انتخاب یک نام در وحله اول مهم ترین موضوع ممکن میباشد

 

منبع: http://kardanargham.com

  • محمد سلحشوری
  • ۰
  • ۰

کارشناسی خودرو عبارت ست از بررسی وضعیت سلامت کُلّیه ی قسمت های خودرو اعم از بدنه و اجزای تشکیل دهنده شامل سقف،ستون ها،درب های عقب و جلو،گلگیرها،پوشش رنگ خودرو،بررسی ضربات وارده و سوابق تصادف،بررسی وضعیت سلامت فنی اعم از موتور،گیربکس،سیستم تعلیق و فرمان ،ترمز وموارد ایمنی،نصب دیاگ وبررسی کیلومترکارکرد. درنهایت پس از انجام کارشناسی خودرو ارزش گذاری می شود. خریدن خودروی دست دوم بدون مشورت با یک فرد متخصص در مورد صحت و سلامت خودرو ، می‌تواند ضررهای مالی بسیاری برای شما داشته باشد. ممکن است خودرویی که قصد خرید آن را دارید از لحاظ ظاهری بسیار مناسب به نظر برسد اما ایرادهای فنی داشته باشد که از نظر شما پنهان باشد. برای مثال بسیاری از افراد ممکن است کیلومتر شمار خودرو را دستکاری کنند تا میزان مسافت طی شده کمتری را نشان دهند.در برخی موارد این دستکاری به قدری دقیق است که تنها یک متخصص می‌تواند آن را تشخیص دهد. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که درآن، صنعت تعمیر و بازسازی خودرو پیشرفت چشمگیری داشته و اشخاصی که در این حوزه مشغول به کار هستند بسیار متبحر هستند. بطور مثال در بازار ایران یک خودرو بدون رنگ که از چند ناحیه نیز آسیب دیده باشد ارزش بیشتری نسبت به یک خودروی رنگ شده دارد زیرا میزان آسیب خودرو قابل روئیت است. خودرویی که در یک تصادف، بدنه آن دچار مشکل و یا تغییر شکل شده‌است، دیگر از ایمنی و استحکام اولیه برخوردار نیست مگر اینکه بخش معیوب بطور کامل تعویض، نه تعمیر گردد. همه این موارد نیاز به استفاده از کارشناسی خودرو قبل از خرید را اثبات می‌کند. به کمک یک کارشناس ماهر و متخصص خودرو می‌توانید قبل از خریدخودرو از ایرادات فنی و احتمالی خودرو و هزینه‌های احتمالی در آینده باخبر شده و انتخاب بهتری داشته باشید.   بخش های مختلف کارشناسی خودرو شامل موارد زیر می باشد.

 

 

1- کارشناسی بدنه

  • کارشناسی شاسی و ستون‌ها
  • کارشناسی رنگ شدگی بدنه
  • بررسی تعویض قطعات بدنه خودرو

2-کارشناسی فنی، موتور و گیربکس

  • کارشناسی موتور
  • کارشناسی گیربکس
  • کارشناسی جلوبندی
  • تست دیاگ

3-تست آپشن و تجهیزات جانبی

4-تست رانندگی

5-ارائه برگه گزارش نهایی

با توجه به قیمت بسیار بالای خودرو در کشور ما، اکثر مردم توانایی خرید خودروی صفر را نداشته و خودروی دسته دوم تهیه می کنند. قبل از خرید یک خودروی کارکرده و حتی صفر باید کارشناسی خودرو انجام شود تا سلامتی خودرو مشخص و قیمت دقیق آن محاسبه شود .طبق گزارش یک شرکت فعال در زمینه آمار خرید و فروش خودرو ۳۰ الی ۴۰ درصد افرادی که اقدام به خرید یک خودرو جدید می‌کنند قبل از خرید خودرو را تست نمی‌کنند. هرچند طی سال‌های اخیر به دلیل افزایش آگاهی و همچنین مواجه شدن با ضررهای قابل توجه این مقوله نیز مورد توجه خاص قرار گرفته‌ است. از این رو تیم کارشناسی خودرو کارآزموده با تیمی متشکل از کارشناسان دارای تجربه و دانش فنی مرتبط در حوزه ی خودرو مفتخر است که از سال ۹۴ تا کنون بیش از صدها کارشناسی خودروی مختلف اعم از خودروهای تولید ومونتاژ داخل و خارج از کشور در سطح استان تهران والبرز بدون خطا به انجام رسانده است.همواره بهره گیری از کارشناسان تحصیل کرده در حوزه ی خودرویی همچنین دارای تجربه فنی،بهره گیری از دستگاه های ضخامت سنج دقیق ودیاگ های تخصصی مربوط به هر کمپانی وکیفیت ارائه ی خدمات از دغدغه های اصلی کارآزموده بوده است.

جهت کارشناسی خودرو در محل می توانید در سایت  درخواست کارشناسی خودرو خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در کمتر از 1 ساعت خودشان را به شما برسانند.کارشناسی خودرو در تهران و کارشناسی خودرو در کرج فعلا تحت پوشش تیم ماست. همچنین در سایت کارآزموده لیست قیمت روز خودرو را می توانید مشاهده کنید و عضو خبرنامه شوید تا قیمت روز خودرو مورد نظر برای شما ارسال شود.

 

carazmodeh.ir

  • محمد سلحشوری
  • ۰
  • ۰

بازی های جدید

همانطور که می دانید دنیای بازی های رایانه ایی در عصر جدید بسیار پیشرفت کرده است و طرفداران پرو پا قرصی را به خود جذب کرده است خیلی از این مخاطبان گیمرهای بسیار حرفه ای و دارای تجربه هستند که این عرصه را پیگیری می کنند به این افراد گیمر گفته می شود ولی خب بازی های رایانه ای به دلایل مختلف و جذابیت های خاص از هر مخاطب طرفدارانی دارد که هر کدام به یک نوع بازی به طور مثال بازی های آنلاین،بازی های استراتژی علاقه مند هستند و از طریق جست و جو در گوگل به این بازی ها دست میابند ما در این مقاله قصد داریم یک سایت که در این عرصه فعالیت دارد را به شما معرفی کنیم پس در ادامه با بلاگ همراه باشید.

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم گیم و بازی های جدید دارای طرفداران بسیاری است که بسیار پیگیر هستند پیشنهاد ما به شما که قصد دارید دسترسی به بازی های جدید داشته باشید این است که سری به گوگل بزنید و یا در سایت فانیبو به دنبال آن ها بگردید همه ما میدانیم که سایت های بسیار زیادی در عرصه گیم و بازی های رایانه ای فعال هستند که در این سایت ها تخصصا به دنبال بازی می توان گشت سایت فانیبو یک سایت تفریحی و فان می باشد که در بیشتر زمینه ها از قبیل:بازی،گردشگری،دانلود سریال فعالیت دارد این سایت برای راحتی مخاطبان خود دسترسی هایی در نظر گرفته است که می توان در این سایت برای دانلود بازی دسترسی های بسیاری از نظر انتخاب نوع بازی و حتی جست و جوی بازی را مشاهده نماییم به طور مثال به دنبال بازی پابجی هستید به راحتی میتوانید در صفحه جست و جو به دنبال آن بگردید و به راحتی به صفحه آن دسترسی داشته باشید.

ما در این مقاله سایتی را به شما معرفی کردیم که برای کاربرانی که به دنبال بازی های جدید هستند و یا عنوان خاصی از بازی را در نظر دارند میتواند گزینه خوبی باشد این سایت دارای بیش از 100 عنوان بازی می باشد که می توان جز مهمترین ویژگی این سایت در نظر بگیریم.

و یکی از عنوان های پرطرفدار سریال در این سایت باید به بازی تاج و تخت اشاره نماییم دارا بودن عنوان های مختلف در این سایت باعث شده است که مخاطبان زیادی را به خود اختصاص دهد این ویژگی های مهم در هر سایتی برای هر مخاطبی بسیار مهم است.

سایت فانیبو یک سایت و مجله تفریحی در خور کاربران و جوانان نسل جدید است که سرشار از مطالب پرکاربرد برای مخاطبان است در این سایت بخش بازی های رایانه ای که ترفندهای بازی ps4 هم در خود جای داده است و باعث شده است طرفداران و مخاطبان خاصی به خود جذب کند این سایت در تمام موضوعات پرطرفدار مطالبی در خود جای داده است که لازم است هرکسی با هر علاقه ای به آن سر بزند ما در این مقاله بخش دسته های بازی های رایانه ای سایت فانیبو را به شما معرفی کردیم و امیدواریم این مقاله برای علاقه مندان اطلاعات وبسایت ها مفید واقع شده باشد

  • محمد سلحشوری
  • ۰
  • ۰

منبع: ویکی بختیاری، ویکی پدیا

فرهنگ بختیاری ها ۱ فرهنگ آن چیزی است که مردم با آن زندگی می‌کنند. ادوارد تیلور فرهنگ را مجموعه پیچیده‌ای از دانش‌ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد به عنوان عضوی از جامعه از جامعهٔ خویش فرامی‌گیرد تعریف می‌کند.

کوچ ایل بختیاری

اگر چه در دهه‌های آغازینِ قرن حاضر گروه‌های بسیاری از ایل بختیاری نیز همانند سایر ایل‌ها و عشایر ایران یکجانشین شدند، اما هنوز هم بخشی از ایل‌های بختیاری، کوچ‌رو هستند. کوچ‌روهای بختیاری زمستان را در دشت‌های شرق خوزستان و تابستان را در بخش‌های غربی چهارمحال و بختیاری به سر می‌برند. به مسیرهای کوچ در اصطلاح ایل راه می‌گویند.

ضرب‌المثل‌های بختیاری

ضرب‌المثل‌های اولیه توسط افراد گمنامی به وجود آمده که شناخته شده نیستند. ضرب‌المثل‌ها جملات موزون، پرمعنی و معمولاً منظومی هستند که سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده‌اند. قابلِ درک بودن برای تمام مردم، سادگی، کوتاهی، توانایی رساندنِ مفهوم، کاربردِ عمومی و حالت طنزِ مثلها سبب شده جایگاه ویژه‌ای در بین مردم داشته باشند.

موسیقی بختیاری

موسیقی مردم بختیاری را می‌توان شاخه‌ای از موسیقی لری دانست. این موسیقی به وسیله سازهایی مانند سرنا، کُرنا و کوس و سازهای بادی کوچکتر از سرنا و کرنا نواخته می‌شود. تشمالها سرپرستیِ موسیقی در ایل را بر عهده دارند و اکنون نیز در مجالس عروسی و مراسم سوگواری بختیاری‌ها وظیفه اجرای موسیقی‌های محلی مردم بختیاری را بر عهده دارند.

باورها

در بین بختیاری‌ها مانند دیگر اقوام، باورهای زیادی وجود دارند که با زندگی مردم عجین شده و تمام کارها و برخوردهای روزمره‌شان، بر اساس همین باورها صورت می‌گیرد. باورها (خرافی یا غیرخرافی) جزیی از فرهنگ هر قوم و منشأ حرکت و نشان دهندهٔ نحوهٔ زندگی افراد هستند.

عزاداری بختیاری‌ها

در بختیاری‌ها هرگاه کسی از دنیا می‌رود مثل اینکه همهٔ طایفه عضوی از خانواده را از دست داده و ماتم زده می‌شوند. مراسم عزاداری در بین بختیاری‌ها به شکل خاصی برگزار می‌شود که نحوهٔ انجام آن در نقاط مختلف تفاوت‌هایی نیز با هم دارند.

گاگریو

در هنگام عزا، گونه‌ای سرودهٔ عزا بوسیلهٔ زنان خوانده می‌شود که به آن گاگریو می‌گویند. در آغازِ خواندنِ گاگریو، رسم بر اینست که یکی از زنانِ سرشناس و بی بی‌های ایل شروع به خواندنِ بیتی از گاگریوه می‌کند و همهٔ زنان نیز با وی همنوا می‌شوند و آن بیت به بیتِ ترجیعی تبدیل می‌شود و زنان پس از خواندنِ هر چند بیتی آن بیت را دوباره تکرار می‌کنند. معمولاً پس از خواندنِ چهل بیت یا کمتر، زنِ دیگری خواندنِ اشعار و تکرارِ آن‌ها را بعهده می‌گیرد و زنانِ دیگر نیز با وی همنوا شده و این کار در مجالسِ ترحیم ممکنست ساعت‌ها به درازا بینجامد.

شیرهای سنگی

شیر سنگی از نمادهای فرهنگ مردم بختیاری است که در گویش لری، برد شیر گفته می‌شود. بختیاری‌ها معمولاً بر سر مزار جوانان، پهلوانان و بزرگانِ خود شیر سنگی قرار می‌داده‌اند. شیر سنگی، تندیس‌هایی از جنس سنگ‌اند که در گذشته توسط سنگ‌تراش‌های ایل بختیاری در ایران و در استان چهارمحال و بختیاری و شمال استان خوزستان به شکل شیر تراشیده می‌شدند و به نشانهٔ شجاعت، دلاوری و ویژگی‌هایی چون هنرمندی در شکار و تیراندازی در جنگ و مهارت در سوارکاری بر آرامگاه بزرگان قوم خود قرار می‌دادند.

شهر هفشجان در گذشته یکی از مراکزِ مهمِ شیرتراشی بوده‌است و اکنون تعدادی از سنگ‌تراش‌های قدیمی در هفشجان در قیدِ حیاتند. شیرهایی که در قبرستان‌های هفشجان باقی‌مانده‌است از زیباترین و خوش‌نقش‌ترین شیرهای سنگی محسوب می‌شوند. قدیمی‌ترین شیرِ سنگی موجود در استان چهار محال و بختیاری مربوط به دوره صفویه است. بنا به گفته‌ها، شیر سنگی یادگار، دورانِ ماد هاست (اما قدیمی‌ترین شیر سنگی کشف شده مربوط به عیلامی هاست). در ۳ دههٔ گذشته شیرهای سنگیِ بی نظیرِ این قبرستان به غارت رفته‌اند. به‌طوری‌که از هزاران شیر سنگی این شهر، تنها تعداد، انگشت شماری باقی‌مانده‌است. پرویز تناولی از معروف‌ترین مجسمه سازانِ ایران کتابی در خصوصِ شیر سنگی به چاپ رسانده‌است که شیر سنگیِ هفشجان را از مهم‌ترین نمونه‌های ایران برشمرده است.

کهن‌ترین شیرهای سنگی در هفشجان

کوشک

یک کوشک صخره‌ای در درهٔ بیرگان(کوهرنگ)

کوشک‌ها، حفره‌ها یا اتاق‌هایی کنده شده در صخره‌ها یا اتاق‌هایی ساخته شده بر روی سطح زمین هستند، که بعنوانِ گونه‌ای مقبرهٔ خانوادگی در ایل بختیاری موردِ استفاده قرار می‌گرفتند.[نیازمند منبع] در این روش، وقتی یک نفر از اعضای پر نفوذِ خانواده فوت می‌کرد، درِ کوشک را باز کرده و بقایای فردِ درگذشتهٔ پیشین را با احترام به کناری نهاده و جسد تازه را در آن قرار می‌داده و در آن را دوباره می‌بستند.[نیازمند منبع] امروزه این روش منسوخ شده و دیگر از آن برای خاکسپاری درگذشتگان استفاده نمی‌شود. از این نمونه کوشک در دو سوی زردکوه -یعنی بازفت و بیرگان– وجود دارد.

هنر تیراندازی

مهرزاد قنبری سرداراکبری طی مقاله‌ای در اینباره می‌گوید:

مردان دلاور و سخت کوش ایل بختیاری از دیر باز در نزد ساکنان فلات ایران به سوارکاری و تیراندازی شهره بودند. چنان‌که رسته برجسته تیر اندازان ارتش ایران در دوره‌های صفوی، افشاریه، زندیه و قاجار از نخبگان تیراندازان ایل بختیاری تشکیل می‌شد.[۴۶]

امروزه نیز هر خانوار از عشایر بختیاری حداقل یک قبضه اسلحه (مجاز) در اختیار دارد، تا علاوه بر شکار و حفظ کیان ایل، بتواند در مواقع لزوم به استفاده از مهارت خود به دفاع از مرزهای میهن مبادرت نماید. بزرگان ایل اول فنی را که به فرزندان خود می‌آموزند، تیراندازی و سوارکاری است. تیراندازان بختیاری گاه چنان در این فن مهارت پیدا می‌کنند، که می‌توانند سواره و به تاخت، شیء متحرک را هدف قرار دهند. از جمله دلاورمردی‌های تیراندازان و سوارکاران بختیاری می‌توان نقش ایشان در فتح هرات (زمان نادرشاه)، جنبش مشروطه ایران، فتح تهران و همچنین در طول جنگ ایران و عراق اشاره کرد.

منبع: ویکی بختیاری، ویکی پدیا

  • محمد سلحشوری